Olen aina pitänyt kirjailija Stephen Kingiä (s.1947) yhtenä
rajatiedon kuninkaista. Hänellä on ollut tuo valta-asema aina,
mutta hänen tuotantonsa ovat aiemmin perustuneet - ainakin
kirjailijauran alussa - usein liian selkeisiin hirviöasetelmiin.
Nyt, vuosikymmeniä myöhemmin, King kirjoittaa paremmin ja selkeämmin
jättämällä liialliset kauhulla piehtaroinnit sikseen. Hiljalleen
tuotannossa ovat nousseet esiin ihmisten ikääntyminen, unettomuus,
unet, arkielämän erilaiset pelot ja raivotilat. Näissä kaikissa King
tuntuu olevan asiantuntija, ja hän hankkiikin uusimmat lähdetietonsa
pysyen ajan tasalla siitä, miten maailma nyt makaa. Tämän takia kirjat
ovat suosittuja.
Kingin kirjat koskettavat kaikkia lukijoita, vaikka usein esteenä on
pelko sivumäärästä ja jaksaisiko sivuja kahlata läpi. Tuttu vanha
pelko, laiskottelu, ja sen kautta kirjan annin menettäminen, on asia,
jota tuskittelee. Mutta jos paneutuu jokaiseen sanaan, huomaa, että on
luettava eteenpäin ja oltava tarkka. Muutoin menettää esimerkkejä
elämästä, omasta polusta.
Kingin uusi kirja Tohtori Uni sisältää täsmätietoa laidasta laitaan
rajatiedon osa-alueilta, lapsuuden ensisävelistä, teini-iästä,
itsenäistymisestä, vanhempien ja lasten kiistoista, AA-kerhoista ja
erilaisista töistä sekä työpaikoista ja niiden ilmapiireistä,
kuolemasta, eläimistä ja aivojen kyvystä pistää vintin perimmäiseen
osaan (King kutsuu niitä lippaiksi) kielletyt, tuskaisat sekä
syyttelevät muistot - myös usein sen osan, joka muistuttaa, että
jokainen ihminen hohtaa.
Olen pohtinut, mikä aikoinaan Hohto-elokuvan jälkeen aiheutti
kokonaisen elokuvayleisön reaktion – totaalisen hiljaisuuden elokuvan
loppumisen jälkeen. Ei esiintynyt tavanomaista ryntäämistä ovista
ulos, ei kuiskauksia, ihmiset seisoivat paikoillaan ja kävelivät kuin
lumottuina ulos.
Ajaessamme kotiin hiljaisuus jatkui. Ei tehnyt mieli jutella.
Tavallaan yleisö käveli elävinä haamuina ulos – kuten kävelivät
Tohtori Unenkin elävät haamut. Omituisempaa sen sijaan oli toteama,
että televisiosta uudelleen katsoessa Hohto oli säilyttänyt ainakin
minulla saman tunteen kuin elokuvateatterissa. Uusintoja on tullut,
tulos sama. Taika ei ollut mennyt, eikä se ollut mennyt omastakaan
elämästä niillä, joiden hohto on voimakas. Mutta pienikin hohtaminen
siis on tosiasiaa. Tämän vuoksi luulen ymmärtäväni nyt Tohtori Unen
taianomaisen vaikutuksen.
Tohtori Uni niittää kiitoksia maailmalla. Ja koska rajatiedon eri
alueista ollaan avoimemmin kiinnostuneita ja omia kokemuksia ja
vastauksia kysymyksiin saadaan eri tavoin, hoksaamiskyky Kingin
uusimmassa on aivan eri tasolla. Tiedämme jo paljon ”hohtolaisista” ja
lukijoista on tullut tarkempia ja yritteliäämpiä valintojensa suhteen,
joskin aina joku on suorittamassa vasta alkumetreillä elämänsä
valintamahdollisuuksia.
Mutta olemme valveutuneempia ja uskallamme aika paljon katsoa
sisimpäämme, ns. ristiretkemme jatkuvat. Aina opittuamme tietämään
itsestämme jotakin uutta, muuttuu myös kurssitustahti. Saamme
käytännössä koettaa toteuttaa asioita, joita vain pullahtaa esiin.
Asiaa auttaa, jos jo olemme niin pitkällä, että joko heti tai vähän
ajan kuluttua keksimme, että hei, tämä on uutta koulutusta, niin
suhtaudumme niihin ns. negatiivisiinkin kokemuksiin kiitollisuudella.
Valinnat ja kiitos – miten hedelmällisiä ne ovat Tohtori Unessakin. Ja
myös ”vinttikerroksen” muistolippaiden tarkastelu. Mutta vuodesta 2004
Hohto oli ollut vaiti.
Tohtori Uni on suoraa jatkoa hohto-kirjaan, jatkoa niille
kammottaville muistoille, joita pikku-Danny Torrence koki
Overlook-hotellissa. Danilla oli hohtamisen kyky, kuten hotellissa
olevalla kokillakin, Dick Hallorannilla, jonka kanssa Dan piti yhä
yhteyttä monin tavoin. Overlook-hotellin hahmot ilmestyivät hänelle
yhä ja Dan koetti vapautua muistoista viinan avulla. Sitten hän tapasi
huolehtijoita, joista yksi tarjosi Danille työpaikan ja hän ajautui
lopulta lääkintävahtimestariksi Rivingtonin saattohoitokotiin.
Dan lohdutti kuolevia ja auttoi heitä uneen taidoillaan. Tässä
hoitokodissa kuoleman lähenemisestä ilmoitti myös kissa nimeltä Azzie,
jota kutsutaan myös nimellä Azreel (muistattehan arkkienkeleiden
nimistä tutun Azraelin, kuolevien hakijan ja saattajan), ja kissa meni
aina siihen huoneeseen, jossa kuoleva oli. Joku varmaan muistaa, että
on olemassa nytkin hoito- ja saattokotien kissoja ja koiria, joilla on
sama kyky.
Kun nyt 12-vuotias Abra-tyttö syntyi, hän hohti voimakkaasti. Tytöltä
käy telepaattinen yhteys ja monta muutakin taitoa. Abran voimien
perässä hinkuu myös Tosi solmu, tavallisilta asuntoautoilijoilta
vaikuttava ryhmä ikiaikaisia hirviöitä ihmiskehoissaan. He saisivat
Abralta voimia pysyäkseen ainiaaksi elossa hengittämällä Abralta
saatua hohtomaista höyryä, jota ryhmä imisi, kun tyttö olisi saatu
hengiltä.
Lukuisia lasten katoamisia on tapahtunut siellä, missä Tosi solmu on,
ja lopulta alkaa ajojahti. Tosi-solmulaiset ovat aikamoinen kokoelma,
joka voi saada lukijalta sääliä ja avuttomuuden tunnetta – kuvaus
meitä ympäröivästä ainaisen hyvän ja pahan ja hallitsemisen
valtakunnista. Lukija ei pystyne herpaantumaan lainkaan kirjan
otteesta – se on niin totuudenmukainen kuvaus maailman
monimuotoisuudesta ja kykyjen hallitsemisista. On siis varottava omien
kykyjen kanssa, ettei joudu maksamaan väärinkäytöstä korkeinta hintaa.
Kingin Sanontoja ja viekkaita huomioita esim. AA-kerhoista ja
yleensäkin juomisesta sekä ylimielisyydestä ja koston mahdollisuudesta
ja raukenemisesta, otteita:
Krapulaisella silmällä on outo kyky löytää rumimmat yksityiskohdat
mistä näkymästä tahansa / muistot ovat varsinaisia aaveita / sitä otti
itsensä mukaan maisemaa vaihtamaan / viiden tähden luuseri / nähdään
pian, tyhjät pullot huusivat / jos itsemurha oli ainoa vaihtoehto,
aseen saattoi sentään itse valita / mieli on kuin liitutaulu ja viina
oli sieni, jolla se pyyhittiin / tuoksujen erottelun kuningas. Lukija
löytää aiheesta vaikka mitä sanontoja.
King tuntuu tietävän kaikesta, jollain lailla lukija havahtuu aina
silloin ja pistää lipasmuistoihinsa lukemansa tulevaa tarvetta
ajatellen. Kingillä itselläänkin on lapsia, lapsenlapsiakin. Joten
kaikenlaista on tullut eteen kasvatus- ja vanhemmuusrintamalla. Lukija
ei osaa edes arvata, miten syvälle King johdattaa lukijansa.
Moninaisin tavoin hän lyö kättä lukijansa kanssa. Hän osaa hallita
sanoilla ihmismieltä, kuten moni lienee huomannut juuri nyt
televisiossa nelosen ohjelmassa Under the Dome - Kuvun alla kirjan
filmatisoinnista.
Kirjan loppu yllättää. Lukijan mieli on loppusivuilla havainnut, että
jotakin puuttuu. Mutta ei puutu. Se täydentää koko kirjan, saa
ailahduksen sydämeen.
Puheena on Stephen Kingin kirja Tohtori Uni. Suomentanut Ilkka
Rekiaro.
(Kustannusosakeyhtiö Tammi 2014)