Jokainen tiedostaa ja havainnoi mielensä avulla. Kukaan ei
kuitenkaan tiedä, mikä on mieli.
Neale Walsch kanavoi kirjoissaan, että mieli on
aineellistunut osa mieltä. Hypnoosissa suoritettavassa
"vesilasikokeessa" ihmisen tunto siirretään lasissa olevaan veteen ja
ihminen reagoi kolmannen henkilön suorittamaan neulanpistoon veteen
talon takana ja kauempana.
Hypnoosi ei voi tehdä kykyä, mikä ei olemassa.
Mieli on näinkin laajempi käsite kuin aineellinen keho ja aivot.
Samanlainen energia vetää puoleensa toista
samanlaista kuin magneetti hyvässä ja pahassa. Mielen havainnon pitää
rekisteröityä aivoihin, jotta se olisi käytössä maallisessa elämässä.
Ihminen on kaikenaikaa maallisessa todellisuudessa, mutta myös
henkisessä rinnakkaistodellisuudessa saaden sieltä monenlaisia
kosketuksia ja virikkeitä, jos vain kiinnittää asiaan huomiota. Carl
G. Jung toi kollektiivisen piilotajunnan käsitteen, missä kaikki
tapahtuu ja kaikki ovat yhteydessä toisiinsa. Avataara Amman mukaan
Luoja on Mieli ja kaikki tapahtuu Luojan Mielessä. Vain ihmisen mieli
voi tiedostaa Luojan Mielen.
Henkissielullisesti intuitio ei tule maallisesta
mielestä vaan Sielusta eli Luojan läsnäolosta. Olisi keskeistä
kiinnittää huomiota hienovaraisiin vivahteisiin, kuten aavistuksiin,
rakkaudellisen tunteeseen, kohottavaan virikkeeseen, mielikuvaan,
Hengen lempeään kosketukseen ja sanaan. Mitä enemmän kiinnittää
huomiota omaan Luojayhteyteen, niin sitä todellisemmaksi tapahtuma
tulee. Luojan läsnäoloon liittyy rakkaudellisuus, ilo, tietoisuuden
kohoaminen ja päinvastoin pelko, ahdistus, kauhu viestittävät
kielteisistä, tuhoavista, pahantahtoisista vastavoimista.
Ihminen on ajatuksiensa ympyröimä kuin pallon
keskellä. Näin jokainen näkee elämänkin ajatuksiensa mukaisena. Mieli
pystyy virittäytymään melkein mihinkä tahansa. Ajatukset ja mieli ovat
minätajunnan työvälineitä ilman omaa harkintakykyä. Esimerkiksi
hypnoosissa ihminen voi kuvitella olevansa jyviä nokkiva lintu eikä
mieli näe asiassa mitään erikoista.
Ajatus on kuin "olio" tai tietokoneohjelma
pyrkien toteuttamaan käskysanaa ja etsien yhtymäkohtia. Esimerkiksi
jos pelkää paholaista tai UFOja, niin mieli alkaa etsiä tässäkin
yhtymäkohtia, merkkejä, symboleita, erilaisia heijastumia,
vastakaikuja, toisten pelkokuvitelmia. Mieli voi harhauttaa ihmistä,
tämä voi kuvitella pimeässä viatonta rasahdustakin pelottavaksi
tapahtumaksi.
Ihmisyydessä on kysymys ymmärtämisestä ja
tiedostamisesta. Keskittyessä johonkin maallinen mieli ajatuksineen
siirretään hetkeksi syrjään mahdollistaen kokemisen. Ei voi kokea, jos
ajattelee. Ei voi kokea rakkauttakaan, jos ajattelee. Neale Walsch
korostaa kirjoissaan, että tunne on Sielun kieli. Ihmistä ja ajattelua
ohjaakin olennaisesti rakkaus tai pelko. Usein ihminen järkeilee
tunteensa maalliselle mielelle hyväksyttäväksi keksimällä jonkin
perusteen toiminalleen.
Erikoisena esimerkkinä henkisestä
rinnakkaistodellisuudesta oli 5.5.2014 TV1:ssä dokumentti Dawa:sta,
joka käsitteli lukutaidotonta paimentoilaispoikaa Itä-Tiibetin
korkeilta aroilta. 13- vuotiaana Dawalle ilmestyi unessa (tai
transsissa) munkki, joka kysyi halukkuutta välittää runoja ikivanhasta
Kuningas Gesar-eepoksen hahmoista. Dawa sai kyvyn tuoda esille
maailman pisintä runoeeposta, jolloin tuhansia säkeitä vanhaa,
kirjakielistä eeposta tuli päivänvaloon. Kyky on säilynyt vuodesta
toiseen muuttumattomana.
Itse hän kuvaa, että jumalat ilmentyvät hänen
kauttaan. Kiinnitti huomiota, että tämä onnistuu parhaiten puhtaassa
luonnon ympäristössä ja päinvastaisesti suurkaupungin saasteet
vaikeuttavat, mutta eivät estä. (Ilmiö on sama, jos lukutaidoton
suomalainen lapsi jostakin erämaasta olisi asiasta tietämätön, mutta
kanavoisi kirjakielisen, parannetun version Kalevalasta.)
Rudolf Steiner on käsitellyt kirjoissaan
kynnyksenvartijan, oman ”paholaisen”, doppelgängerin olemusta. Rudolf
Steiner pitää sitä astraalisena tilikirjana, samalla korostaen, että
kielteiset ajatukset näkyvät astraalimaailmassa demonisina muotoina.
Tämä on ihmisestä erillinen. Joissakin poikkeusolosuhteissa sen voi
havaita ja silloin sitä yleensä luullaan yleisesti paholaiseksi.
Henkisessä kehitystapahtumassa se muuttuu hirviöhahmosta enemmän ja
enemmän ihmistä muistuttavaksi.
Carl G. Jung on käyttänyt samasta nimitystä
varjo. Piilotajunnan "kritiikkissä" Jung käyttää termiä "varjon
tunnistaminen", koska se ilmenee unessa yleensä personoituneessa
muodossa. Varjo ilmentää minän tuntemattomia tai vähäntunnettuja
ominaisuuksia, jotka voisivat olla yhtä hyvin tietoisia.
Toiset unessa arvostelevat "varjon" vioista.
Varjo ei koostu pelkästään tekemättä jättämisistä, siihen myös liittyy
negatiivisten asioiden kohtaaminen. Varjo ilmenee samana sukupuolena.
Kielteisissä tapahtumissa ihminen voi tulla tietoiseksi omista
varjoenergioistaan. Toisessa ärsyttää erityisesti omat viat, varjon
piirteet. Tässä mielessä toinen ihminen ja tilanne voi olla kuin
peili. Taiteessa tätä kuvataan Pyhän Yrjön ja lohikäärmeen
kamppailuna.
Syntymällä ihmiseksi on tapahtumaketjussa, missä
oma Luojayhteys pitäisi tiedostaa. Jeesus jo 2000 v. sitten toi esiin,
että taivasten valtakunta on sisäisesti teissä eli ihminen on
kaikenaikaa taivaassa, mutta tämä pitäisi tiedostaa. Mitä ihminen ei
tiedosta, niin sitä ei ole omassa todellisuudessa. Jeesus kehotti
ensimmäiseksi pyrkimään Luoja-, taivaskokemukseen. Neale Walsch
kanavoi telepaattisesti kirjassaan (”Yhteys Jumalaan”, WSOY, 2002,
sivulla 181) ” Pitäisi tehdä kaikki tarvittava: - mietiskelemään,
liikkumaan, rukoilemaan, lukemaan, kirjoittamaan, kuuntelemaan
musiikkia, mikä tahansa mikä toimii – sytyttääkseen tietoisuutenne
uudelleen joka päivä. Silloin olette korkeimmassa pyhässä paikassa.
Koette autuuden tunteen ja ajattelette itsestänne ja muista ja koko
elämästä hyvää.
Walsch jatkaa kanavoinnissaan, että on
mahdollista kokea aina tahtoessaan Luoja. Jumala elää myös ihmisessä,
Luojan voi kokea sisällään tai ympärillään. Ihmisellä on suurempi
tietoisuus, osa sinua, joka on sinua suurempi, joka voi erityä
pienestä itsestäsi ja puhua sinulle.
Avataara Amman mukaan, kun ihminen lähestyy
Luojaa yhden askeleen, niin Tämä lähestyy ihmistä sata askelta. Amman
mukaan jokaisen ihmisen on maallisen elämän aikana mahdollista kokea
Luoja-, taivaskokemus. Tässäkin tulee hyvin esiin, että ihmisen
pitäisi aktivoitua. Jokaisella elämä etenee omien ajatuksien
mukaisena. Jos ei tee mtään, niin ei mitään tapahdukaan. Omat
ajatukset avaavat oven taivasten valtakuntaan tai sulkevat oven.
Neale Walsch kanavoi kirjassa "Keskusteluja
Jumalan kanssa 3" seuraavasti: "En voi antaa sinulle sitä, mitä et
usko voivasi saada, vaikka kuinka sitä haluaisit - sillä en toimi
ajatustesi vastaisesti. En voi. Sellainen on laki. Jos ihminen uskoo,
ettei voi saada jotakin, se on sama kuin ei haluaisi sitä, sillä
lopputulos on sama.
Eräänä esimerkkinä henkisen
rinnakaistodellisuuden konkreettisuudesta on Pariisissa vaikuttava
musiikin professori Igor Reznikoff. Hänen mukaansa on olemassa ikonin
ja meidän kehomme suhde ja äänen ja kehon suhde. Ikonilla on vaikutus
meidän sieluumme meidän kehomme kautta. Laululla on sama vaikutus.
Reznikoffin mukaan pyhä laulu on rakennettu ihmisen kehon resonanssin
kautta. Primitiiviset kulttuurit ovat vielä musiikin alkulähteillä,
koska niillä on säilynyt laulullinen yhteys näkyvän ja näkymättömän
maailman välillä. Samaa ideaa käyttävät shamaanit. Antiikin aikana ja
myös kristillisessä perinteessä ihmisen koko elämä ymmärrettiin sielun
matkana eli sielun kehitysnäkökulmalta. Laulun avulla ihminen voi
matkustaa näkymättömään ja takaisin. Laulaminen toimii kulkuneuvona
sielun matkalla.
Rakkauteen liittyy korkeat värähtelyt,
onnellisuus, ilo, aktivoituminen, luovuus ja tietoisuuden kohoaminen.
Taiteilijat voivat päästä muusan avulla saavutuksiin, mikä muutoin ei
olisi mahdollista. Ihminen voi kokea toisen avulla suuren rakkauden
tai lievemmän ihastumisen. Tässä jumalalliset rakkauden energiat
yhdistetään toiseen ihmiseen. Rakkautta ei voi ottaa, mutta kun antaa
rakkautta, niin sen voi kokea vastakaikuna itsessään. Tämä
vastavaikutus on helppo havaita, esimerkiksi äidin ja pienen lapsen
välillä. Toisen hymyn jälkeen kumpikin hymyilee kokien rakkautta,
iloa, hyvänoloa.
Kun ihminen kokee jotakin, niin kehossa tapahtuu
aina vastaava kehollinen reaktio pienellä viiveellä. Psyykelääkkeet
pyrkivät turruttamaan ihmisen kuitenkin siten, että tunteita ja
vastaavia kokemuksia ei tiedosteta, elämä muuttuu ulkokohtaiseksi.
Erityisesti vanhus voidaan turruttaa näin nykyajan "zombiksi".
Elämään ja sen ilmiöihin voi suhtautua
ulkokohtaisina tapahtumina. Henkissielullisesti on keskeistä aina
hetkeksi keskittyä ja antaa tapahtuman viestittää olemustaan. Luojaan,
rukoukseen, pyhiin sanoihin, lauluihin, pyhiin paikkoihin ja
tilaisuuksiin, mantroihin, uskonnollisiin tauluihin liittyy erityisen
voimakas sisäinen puoli eli selkeä kosketus ihmisen sisäisiin
tuntoihin, elämän lähteeseen, Luojan läsnäoloon.
Tämän voi kokea vastakaikuna, sisäisinä
värähtelyinä, rauhana, tasapainoisuutena, onnellisuutena,
oivalluksina, rakkaudellisena tunteena sekä mahdollisesti suoranaisena
henkisenä kokemuksena. Tällainen tapahtuma itsessään puhdistaa
ihmistä, edistää sisäistä heräämistä ja henkistä kasvua. Luojan
kosketukseen liityy aina kohottava jälkivaikutus. Mitä enemmän ottaa
Luojan huomioon elämässään, niin sitä todellisemmaksi tapahtuma tulee.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com