Ihminen
on osa monimutkaisia suhteita. Ihmistieteissä sanotaan, että
ihminen on psyykkinen, kehollinen ja sosiaalinen kokonaisuus.
Sanotaan jopa, että sosiaalisuus on olennainen osa
identiteettiämme: olemme jonkun isä tai äiti, lapsi tai sisko,
työntekijä, esimies ja ystävä. Hahmotamme itseämme ja elämäämme
näiden suhteiden kautta, joita pidämme itsellemme
välttämättöminä, tärkeinä tai rakkaina. Ihmiset haluavat elää
osana ryhmiä ja yhteisöjä, jotka parantavat heidän
hyvinvointiaan ja joiden jäseninä, tietyissä rooleissa, he
voivat saada kunnioitusta ja arvostusta. Juuri siksi, että oma
minuutemme on niin vahvasti sidoksissa toisten ihmisten
olemassaoloon, vastavuoroisuuteen, hyväksyntään ja tukeen,
meidän on vaikeaa avata hengellistä ulottuvuuttamme. Maailma
vaatii meitä elämään sen säännöillä – teemme työtä, tapaamme
ihmisiä, harrastamme, huolehdimme velvollisuuksistamme ja
toisista ihmisistä. Pysymme kiinni siinä minuudessa, johon
olemme kasvaneet – osana maailmaa.
On vaikeaa, ja välttämätöntä, kääntää selkänsä
kaikelle sille, joka pitää meidät unessa. Tämä minä, joka tuntuu
meille niin tärkeältä, ei ole totta. Jeesus puhui kuolleista, jotka
hautaavat kuolleita, Buddha taas aisteihinsa kiinnittyneistä
tietämättömistä. Vasta irtaannuttuaan elämästään ja toisista ihmisistä
he löysivät oman todellisen alkuperänsä, ja muistivat, keitä he aivan
alun perin olivat olleet – ja joiksi heidän jälleen täytyi tulla. On
jokaisen ihmisen tehtävä muistaa henkinen alkuperänsä, kutsuimmepa
sitä sitten perimmäiseksi totuudeksi tai Isäksi. Se tapahtuu vain
kyseenalaistamalla se minuus, jonka vallassa maailmassa elämme. Tämä
tarkoittaa yksinäisyyttä. Täydellistä irrottautumista maailmasta, joka
haluaa pitää meidät unessa.
Joskus sanotaan, että ihminen syntyy ja kuolee
yksinään ja alasti – sama pätee henkiseen kuolemaan ja
uudelleensyntymiseen. Kun ihminen hyväksyy tämän tosiasian, ja jossain
sopivassa elämänvaiheessa lähtee tavoittelemaan perimmäistä totuutta
yksinäisyyden kautta, kohtaa hän alkujärkytyksen jälkeen ensimmäisen
suuren itseoivalluksen. Otettuaan etäisyyttä kaikkiin ihmisiin, ne
ongelmat ja vaikeudet ihmissuhteissa, jotka olivat vaivanneet jo
vuosikausia, eivät kadonneetkaan. Paha olo ja henkinen epävarmuus
säilyvät. Vika ei olekaan muissa ihmisissä, vaan ihmisessä itsessään.
Lähes koko hänen elämänsä on ollut valhetta.
Jos ihminen kykenee katsomaan edes kerran
elämässään peiliin rehellisesti, hän joutuu tekemään
perisynnintunnustuksen. Kun erakoitunut hahmo kohtaa todellisen
itsensä ensimmäisen kerran, hän ei voi muuta kuin tunnustaa, ettei ole
tiennyt elämästä mitään. Psykologiassa puhutaan
Dunning-Kruger-vaikutuksesta, jonka mukaan jostain asiasta
tietämättömät ihmiset arvioivat omaa tietämystään eniten yläkanttiin.
Tämän ylivertaisuusvinouman täydellinen vastakohta on perisynnin, eli
tietämättömyyden, tunnustaminen. Yleensä perisynnintunnustus huipentuu
uskoontulemisen kokemukseen, jonka yhteydessä ihmisen tiedostumaton
mieli saa varmuuden siitä, että jokin, vaikkakin vielä hyvin
epämääräinen, perimmäinen totuus on olemassa.
Uskoonsa turvautuen ja luottavaisin mielin
ihminen voi nyt astella kohti Jumalan nimen salaisuutta. Uskon kautta
ihminen myös ymmärtää, että hänen mielessään kaikki on mahdollista.
Tämä toinen itseoivallus johtaa Jumalan nimen, Minä Olen,
kohtaamiseen. Ihminen ryhtyy tarkkailemaan itseään aivan uusin silmin.
Nyt hänestä saattaa jo tuntua, että jokainen uusi aamu on kuin täysin
uusi mahdollisuus tai jopa uusi elämä – oleminen hakee todellista
muotoaan. Mutta se on vain ansa.
Kun Saatana kiusasi Jeesusta autiomaassa, se
tarjosi hänelle palkkioksi koko maailman vain yhdestä pienestä
kumarruksesta. Koko maailma on sama asia kuin ”Minä olen”
-oivalluksesta syntynyt uusi ymmärrys. Tätä palkkiota ei pidä ottaa
vastaan pureksimatta, vaan se tulee mitä suurimmissa määrin
kyseenalaistaa ja jopa kieltää. Niin, opittuaan tuntemaan itsensä
ihmisen tulee kieltää itsensä niin kauan, että vastaan ei tule enää
uusia tarjouksia, joihin samaistua tai jäädä kiinni. Yksikään ihminen
ei ole pohjimmiltaan kauppias, parantaja, taikuri, opettaja tai edes
kuningas, vaan meistä jokainen on perimmiltään ihminen, ja se meissä
kaikissa on samaa. Me olemme kaikki ihmisten sukua, ja siksi meitä
kaikkia sitovat samat lainalaisuudet ja sama universaali etiikka, eli
oikeus.
Mitä ihmiseksi tuleminen sitten vaatii? Se vaatii
kaikkien elämäntaitovalmentajien oppien vastakohtaa: ei identiteetin
tai ”oman jutun” rakentamista, vaan nimenomaan sen purkamista. Se ei
vaadi omien arvojen löytämistä, vaan myös heti niistä luopumista. Kun
normaalisti ihminen, kuin symbolisesti, pukee päälleen useita
vaatekertoja, joita nimitetään käyttäytymismalleiksi, uskomuksiksi ja
lopulta persoonaksi, niin nyt tilanne on toinen – vaatteita riisutaan
pois. Jotta henkilöstä voisi tulla Ihminen isolla i:llä, tulee hänen
alistua riisumaan itsensä alasti uskonsa ja luottamuksensa kautta, ja
lopulta, tuossa Aatamin ja Eevan asussa, kuolla – henkisesti. Jos
ihminen pystyy henkisesti murhaamaan itsensä, eli persoonansa ja
egonsa, tulee hänestä Ihminen isolla i:llä. Ihminen saa päälleen
puettavaksi Aatamin alkuperäisen ja puhtaan vaatekerran, joka yllään
hän näkee maailman nyt ensimmäistä kertaa perimmäisen totuuden valossa
– uudelleensyntyneenä.
Henkilökohtainen uudelleensyntymä on mahdotonta
silloin, kun ihminen on kiinnittynyt tai samaistunut. Siksi hänen
tulee olla yksin ja luopua hetkellisesti kaikesta. Jeesus sanoi
ihmisille: luopukaa koko omaisuudestanne, jos haluatte seurata minua.
Tuon hän sanoi siksi, ettei kukaan ihminen kykene luopumaan omasta
persoonastaan ja egostaan, ellei hän ei kykene luopumaan edes
fyysisestä omaisuudestaan. On helpompaa luopua televisiosta ja autosta
kuin koko elämän ajan vaikuttaneesta rajoittavasta uskomuksesta.
Perimmäisen totuuden etsiminen ja kohtaaminen
vaatii puhdasta ja itsenäistä ajattelua. Se, miksi ihminen ei
sosiaalisessa elämässään kykene tähän, johtuu ihmisen taipumuksesta
mukautua ja sopeutua toisten ihmisten ajatteluun ja käyttäytymiseen.
Toimimme aina ympäröivän sosiaalisen todellisuuden ehdoilla,
silloinkin, kun tietoisesti taistelemme toisten mielipiteitä tai
odotuksia vastaan. Ihminen tutkitusti toimii mukautuen ainakin
lähisukulaisten tai muiden läheisinä pitämiensä ihmisten kanssa, sekä
jossain määrin kaikkien lajitovereidensa kanssa, silloinkin, kun
hänellä on mielestään toisista poikkeavia, persoonallisia tavoitteita.
Ihmisen kyky ja taipumus yhteistoimintaan onkin ihmisen keskeisin
lajityypillinen piirre tunnetun lasten ja apinoiden kehityksen
tutkijan, Michael Tomasellon mielestä.
Yksinäisyydessä koettava jälleensyntymä ei
kuitenkaan tarkoita, että henkinen elämä tulisi elää eristyksissä,
vaan kyseessä on vasta ensimmäinen vaihe: kuin lampun syttyminen.
Lamppua ei koskaan sytytetä valaisemaan vain yksinäisyyttä, vaan sen
tehtävä on loistaa valoa muillekin – varsinkin heille, jotka etsivät
perimmäistä totuutta. Kun valo syttyy ihmisen sydämessä, on ympärillä
oleville ihmisille hyvin vaikeaa, tai jopa mahdotonta, pystyä enää
tunnistamaan tätä henkilöä. Hän kyllä näyttää hieman samalta tutulta
tyypiltä, mutta silti jotain on perusteellisesti muuttunut.
Tästä pisteestä alkaa jokaisessa pyhässä kirjassa
kuvattu henkinen matka ja pyhä sota. Pyhän sodan kaksi osapuolta ovat
juuri sydämeen puhjennut valo jalustoineen, sekä tuota valonkantajaa
ympäröivä sosiaalinen maailma. Lopulta meitä lohduttaa vain Jeesuksen
antama lupaus: ”Se, joka kestää loppuun asti, pelastuu.” Pyhän sodan
päätöspistettä kutsutaan Suureksi Rauhaksi ja lopulliseksi
valaistumiseksi – se on jokaisen Ihmisen perimmäinen tehtävä.
Tien alussa sosiaalinen elämä on henkisyyden
hidaste, sitten valtava rasite, mutta lopussa siunaus. Sosiaaliset
ympäristöt eivät koskaan itsessään voi olla mitään – eivät hyvää tai
pahaa, vaan niiden luonteen määrittelee näissä suhdeverkostoissa
mukana olevien ihmisyksilöiden tahto. Sosiaalisuus ei ole henkisyyden
este, jos siihen liittyvien ihmisten tahto on hyvä, eli epäitsekäs,
totuuteen pyrkivä ja oikeudenmukainen. Yleensä näin ei kuitenkaan ole,
minkä vuoksi sosiaalisuus henkisen heräämisen ensiaskelissa muodostuu
esteeksi.
www.houseoftruth.education