Oikea ajatus on totuuden kuvastimena kuin kirkas majakan valo
yön pimeydessä. Vain totuus on ajanmittaan kestävää. Ihmisen
tulisi olla rehellinen myös itselleen ja pyrkiä totuuteen eikä
takertua ahdasmielisiin ennakkoasenteisiin.
Aineelliset sekä henkiset lainalaisuudet
vaikuttavat elämässä samanaikaisesti. Henkisestä
rinnakkaistodellisuudesta on monenlaisia kosketuskohtia maalliseen
elämään, jos vain kiinnittää niihin huomiota. Ihminen on maallisessa
elämässä keskellä vastakkaisia voimia ja näin on mahdollista
kiinnittää huomiota vain aineellisuuteen sekä vähätellä tai
suoranaisesti torjua mielestään henkiseen rinnakkaistodellisuuteen
viittaavat tapahtuvat. Usein, mitä enemmän takerrutaan maallisuuteen,
niin kuvitellaan silloin olevan poikkeuksellisen järkevä sekä
"tieteellinen".
Esimerkiksi kymmenet miljoonat ihmiset ovat
kokeneet tietoisen kehosta irtautumisen ja osa on tehnyt havaintoja,
mikä ei ole mahdollista kehosta käsin tai aivotapahtumana, kuten
havainnoinut naapurihuoneistoa tai katon rakenteita. Tähän kokemukseen
liittyy yleisesti kuolemanpelon menettäminen ja tapahtuman
yksityiskohtainen muistaminen. Tällöin liikutaan ajatuksen voimalla ja
toisinaan osa ihmisistä ei haluaisi palata kehoonsa. Joskus
leikkauksessa tai kuolemanrajakokemuksessa tehdään havaintoja, vaikka
ei ole aivotoimintaa. Paikkansa pitävät erilaiset henkilökohtaiset
henkiset kokemukset ovat melko yleisiä. Henkisten tapahtumien ja
kokemuksien perimmäinen tarkoitus on johdattaa ihminen henkiselle
tielle ja näin tietoiseen Luojayhteyteen.
Cristopher Einegerin kirjassa "Maailman
kauneimmat rukoukset" (WSOY, 1996) löytyy myös maailmankuulun
tiedemiehen Albert Einsteinin mietelause: "Oma uskontoni on erään
loputtoman, luonnoltaan kaikkea muuta korkeamman henkisen olennon
nöyrää palvontaa, olennon, joka antaa vihjeitä itsestään pienissä
yksittäisilmiöissä, joita pystymme havaitsemaan heikoilla ja
riittämättömillä aisteillamme." Carl G. Jung toi saman asian esiin,
että ihmisen tulisi elää kahdessa todellisuudessa samanaikaisesti
ollen tarkkaavainen, mitä huomioita saa Luojaltaan. Avataara Amma
suosittelee kaiken tekemistä yhdessä Kristuksen tai mestarin kanssa ja
hänelle.
Kun jotakin mielipidettä toistetaan vuosisadasta
toiseen, niin vähitellen suuri määrä ihmisistä alkaa pitää sitä
totena, vaikka sillä ei olisi mitään tekemistä todellisuuden kanssa
sekä maallisissa että uskonnollisissa asioissa. Esimerkiksi USA:ssa
neekeriorjuus perusteltiin ihonvärillä. Tämä teki silloisen käsityksen
mukaan ihmisestä osaihmisen.
Luterilainen kansankirkko on suhtautunut
vuosisatoja torjuvasti seurakuntalaisen omiin henkisiin pyrkimyksiin,
henkisiin kokemuksiin, jopa Kristuksen (Jumalan) kokeminen on kirkkoa
häiritsevä ja kirkonoppien vastaista. Nämä käsitykset ovat kuitenkin
päinvastaisia, mitä Jeesus kehotti tekemään. Tietty vastaavuus olisi,
jos jääkiekkovalmentaja sanoisi, etteivät pelaajat saa käyttää mailoja
pelissä joku voi loukkaantua.
Sanat voivat olla hyvin harhauttavia, ne ovat
symboleita, jotka kuvaavat jotakin. Saman sanan ihmiset voivat
ymmärtää hyvinkin erilaisesti. Uskonnossa sanat kuvaavat
ulkokohtaisesti henkisiä tapahtumia ja kokemuksia.
Mielessä suuri ja pieni ajatus voivat vaikuttaa
yhtä keskeisiltä. Esimerkiksi kirkollisessa ajattelussa painotetaan,
kuinka Jeesus syntipukkina, veriuhrina lunasti ihmiskunnan Taivaaseen.
Jeesus itse ei ole sanonut, että hän lunastaa veriuhrina jonkinlaisena
kaupankäyntinä ihmiskunnan Taivaaseen vaan korosti, että ihminen on jo
Taivaassa. Vuorisaarnassa Jeesus toi esiin, että Taivasten Valtakunta
on sisäisesti teissä eli ihminen on kaiken aikaa Taivaassa, vaikka ei
olisikaan asiasta tietoinen. Vuorisaarnassa Jeesus kuvasi elämäntavan,
kuinka jokainen voi kokea tietoisen Luoja-, taivasyhteyden ja
kehottikin pyrkimään tähän kokemukseen ensimmäiseksi.
Ajatus on kuin tietokoneohjelma tai "olio", mikä
pyrkii sokeasti toteuttamaan annettua käskysanaa. Ajatus on valtavan
voimakas. Hypnoosissa ihminen pitää annettua ajatusta, suggestiota
selviönä. Jos luodaan esimerkiksi mielikuva, että ihminen on jyviä
nokkiva kana, niin ihminen pitää itseään kanana nokkimassa jyviä ilman
kyseenalaistamista, vaikka voi ihmetellä samanaikaisesti miksi
katsomossa ihmiset nauravat. Hypnoosikokeissa tulee hyvin esiin, ettei
mielellä ole omaa kontrollia.
Ajatus voimistuu toistettuna ja erityisesti tunne
energisoi sen. Omat ajatukset, mieleen hyväksytyt mielipiteet
heijastuvat mielessä takaisin minätajuntaan kuin peilistä ja näin
jokainen ihminen on ajatuksiensa ympyröimä ja nähden jopa elämän
ajatuksiensa mukaisena. Mieli on kuin ajatuksien värittämä lasi, minkä
läpi elämää katsotaan. Minätajunnan tulisi ohjata mieltään ja olla
huolellinen, mitä ajatuksia hyväksyy mieleensä.
Näköhavaintokin muuttuu ensin ajatukseksi, mikä
vasta havaitaan. Näin aistitodellisuuskin joutuu kilpailemaan mielen
ajatuksien kanssa tullakseen tiedostetuksi. Tämä tulee hyvin esiin
hypnoosikokeissa.
Mieleen hyväksytyt mielipiteet voivat harhauttaa
ihmistä, niillä ei tarvitse olla mitään tekemistä todellisuuden
kanssa. Jokainen pitää vaistomaisesti omia ajatuksiaan oikeina, vaikka
ihminen on voinut omaksua virheellisiä käsityksiä, osatotuuksia
huomaamattaan, esimerkiksi TV:stä, filmeistä, sarjakuvista,
auktoriteettien käsityksistä jne.
Ihmisellä on kaksi omaatuntoa. Kirjassaan
"Symbolit piilotajunnan kieli" (Otava, 2003) Carl G. Jung käsittelee
tiedemiehenä Luojan (Kristus, Itse) ilmenemistä, ihmiseen kätkeytyvänä
tietoisena, rakkaudellisena ohjauskeskuksena ja siihen liittyviä
lainalaisuuksia. Jungin mukaan ihmisessä on kaksi persoonallisuutta,
mieltä. Tämä suurempi on Luoja. Jungin mukaan tämä voidaan koska
tahansa todistaa. Jung perusti asian 80000 unen aineistoon.
Luojan läsnäolosta johtuen ihminen tietää aina
onko valinta rakkaudellinen, hyväntahtoinen. Toisen omantunnon ihminen
saa vanhemmiltaan ja auktoriteettiasemassa olevilta. Tämä ohjeistus
voi poiketa huomattavasti ihmisen korkeammasta henkisestä minästä,
Luojan läsnäolon antamasta tietoisuudesta. Ääriesimerkkinä on monen
saksalaisen suhtautuminen juutalaisiin Hitlerin aikana.
Neale Walsch on kanavoinut telepaattisesti
seitsemässä suomeksi käännetyssä kirjassa Luojan ja ihmisen suhdetta
sekä kommunikointitapoja. Kirjoissaan Walsch tuo esiin, että
syntymällä ihmiseksi jokainen on tapahtumaketjussa missä Luojayhteys
pitäisi tiedostaa. Mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei ole omassa
todellisuudessa. Esimerkiksi jos ihminen lukee loputtomasti kirjoja
Luojan rakkaudesta, niin tapahtuma jää kuitenkin epäselväksi, mutta
hetkenkin oma kokemus antaa syvällisen ymmärryksen ja tietoisuuden
tästä tapahtumasta sekä Ihmisen ja Luojan suhteesta.
Jeesuksen mukaan ihminen on kaiken aikaa
Taivaassa, Luojan rakkaudellisessa läsnäolossa. Näin helvetissäkin
ihminen on samanaikaisesti Taivaassa, mutta oma ajatuskupla estää
asian tiedostamista. Väärät ajatukset ovat kuin paksu kuori, mikä
estää korkeamman läsnäolon havaitsemista. Kun ihminen torjuu Luojan,
niin samalla torjuu valon, ilon, rakkauden, autuuden sekä korkean
tietoisuuden.
Vuorisaarnassa Jeesus painotti mielen hallintaa.
Mieleen ei saisi valita mitään sopimatonta ajatusta ja kuvasi
hyväntahtoisen rakkaudellisen elämäntavan, mikä johtaa jokaisen
tietoiseen Luoja-, taivasyhteyteen. Avataara Ammakin painottaa, että
vastaavalla oikealla elämäntavalla jokaisen on mahdollista maallisen
elämän aikana kokea Luoja-, taivasyhteys. Amman mukaan Luoja on
tajunta, tietoisuus. Kaikki tapahtuu Tämän Mielessä. Jumalallisen
rakkaudellisen läsnäolon voi löytää sekä kokea vain sisäisesti, ei
pyrkimällä johonkin tai etsimällä jotakin itsensä ulkopuolelta.
Avataara Amma tuo esiin näkemyksen, että jos
ihminen ajattelee, keskittyy Jumaluuteen, jolla on muoto, niin ihminen
kohtaa ensimmäiseksi Jumaluuden muotona, jos keskittyy Jumaluuteen,
jolla ei ole muotoa, niin taivaskokemus on kuin sulautuminen
tietoisena rakkauden, autuuden mereen, Luojan energiakenttään.
Amman mukaan on hyvin vaikeata rakastaa
abstraktista Jumalaa. On paljon helpompi kohdentaa huomio ja rakkaus
Jumalan ilmentymään kuten Jeesukseen tai Mariaan sekä saada näin
rakkauden kohottava voima ja siihen liittyvä tietoisuus.
1-2 sekunnin Luojakokemus poistaa kuolemanpelon
ja antaa syvällisen kokemuksellisen ymmärryksen ihmisen ja Luojan
suhteesta. Tätä kokemusta luterilainen kansankirkko pyrkii torjumaan
kirkkoa häiritsevänä ja kirkonoppien vastaisena.
Hyvä ja paha ovat suhteellisia. Jokainen ihminen
pyrkii onnellisuuteen. Suurin onni ja autuus on Luojayhteyden
kokeminen. Ihmisyydessä on aivan keskeistä ymmärtäminen ja
tiedostaminen. Toisinaan pahan kohtaaminen voi antaa korkean
kohottavan hyppäyksen tiedostamistapahtumassa. Synti olisi keskeistä
ymmärtää tapahtumana, mikä erottaa ihmistä Luojasta.
Avataara Amma korostaa, että kaikessa mitä
ihminen kohtaa on taustalla Luojan rakkaudelliset kasvot. Pekka Ervast
painottaa, että ihminen on saanut kaiken hyvän pahan kautta, valkoiset
ja mustatkin enkelit ovat Jumalan palvelijoita mahdollistaen
valinnanvapauden. Kohtaamalla oman luomisensa, tekojensa kielteisyyden
valitaan omien kokemuksiensa viisastuttamana hyväntahtoisuus.
Neale Walsch kirjoittaa ensimmäisen kirjansa
esipuheessa seuraavasti: "Tiedän nyt että kaikki mitä elämässäni on
ollut on tullut Jumalalta". Avataara Amman mukaan korkeampaa voimaa
voi kutsua Kristukseksi, Krisnaksi tai Buddhaksi. Elämään ja sen
tapahtumiin voi suhtautua kuin se olisi lahja, niin hyvä kuin pahakin.
Jokaisen pitäisi olla tasapainossa Itsensä, oman
rakkaudellisen ohjauskeskuksensa kanssa. Henkisyys tarkoittaa juuri
sitä. Kun rakastaa Luojaa, niin alkaa arvostaa Luojan ilmenemismuotoja
ja pyrkii valitsemaan hyväntahtoisuuden sekä rakentavia vaihtoehtoja
tuhoavien asemasta. Joogit ovat vieneet tämän elämänkunnioituksen
koskemaan kaikkia elämänmuotoja.
Materialistisesti kaikki halutaan nähdä sattuman
leikkinä ja erillisenä. Kun valvontakamera kuvaa rikoksen tai
urheilusuorituksessa maalin, niin tätä todistetta kukaan ei
kyseenalaista. Jos kamerat kuvaavat henkimaailman olennon, niin tämä
pyritään torjumaan vetoamalla tieteen vaatimaan loputtomaan
toistettavuuteen. Ihminen pystyykin järkeilemään melkein mitä tahansa
omaksi edukseen keksimällä ennakkoehtoja tai kiinnittämällä huomiota
tai vääristelemällä jotakin pientä yksityiskohtaa. Tapahtuma on
kuitenkin todellinen, vaikka se tapahtuisi vain kerran, mikäli se on
luotettavasti toteennäytetty.
Kun tuhannet tiedemiehet toteavat katsellessaan
maailmankaikkeutta, ettei Jumalaa voi olla olemassa, niin jo yksi
ainoa henkinen valokuva osoittaa edellisen harhaopiksi.
Henkissielullisesti ihminen on Luojan huomion
kohteena, Tämän energiavirrassa. Luoja on lähempänä kuin oma hengitys.
Ihminen ei pysty liikuttamaan sormeakaan ilman Luojan läsnäoloa ja
energiavirtaa.
Jokainen voi tulla Jeesuksen ohjeilla Luojasta
tietoiseksi. Kokemus on yksiselitteinen. Materialismin mukaan
Jeesuksen sanat "Minä ja Isä olemme yhtä" ovat täysin mahdottomia
hyväksyä. Jos hyväksyy tämän materialistisen mielipiteen, niin omat
ajatukset tekevät hyvin vaikeaksi kokea tietoista Luojayhteyttä.
Jokaisen on vaikeata havaita tai kokea omien ajatuksiensa vastaista.
Hetki sitten ihmiskunnassa oli sitkeä uskomus,
että maapallo on litteä, jos menee reunalle, niin voi pudota
avaruuteen. Tämä pelko oli Kolumbuksenkin murheena. Luojaa ei tarvitse
pelätä. Avataara Amman mukaan kun ihminen lähestyy Luojaa yhden
askeleen, niin Tämä lähestyy ihmistä sata askelta.
Jeesus kertoi Jumalan tahdon kehottaen tässä
yhteydessä pyrkimään ensimmäiseksi tietoiseen Luoja-,
taivaskokemukseen. Ihmisen tulisi rakastaa pyyteettömästi Luojaa, omaa
olemustaan Luojan ilmentymänä sekä toisia. Tämä eheyttää ihmisen. Jos
ihminen ei rakasta itseään, niin ei voi rakastaa muitakaan. Luoja
tiedostetaan rakkauden kokemuksessa. Rakkauden kokemuksessa ihminen
yhtyy rakkauden kohteeseen ja kaksi muuttuu yhdeksi. Huomaa tässä
yhteydessä Luoja-, taivaskokemus.
Kokemus on aina erilainen kuin sen kuvitelma.
Kaikki pohtiminen tapahtuu aina maallisessa mielessä, maallisessa
tietoisuustilassa estäen ja keskeyttäen mahdollisen henkisen
kokemuksen. Jeesus painottikin, että Luojaa pitäisi lähestyä lapsen
kaltaisesti eli vilpittömästi, ilman odotuksia ja ennakkoehtoja.
Maallinen mieli ajatuksineen pitäisi työntää hetkeksi syrjään. Neale
Walsch on kanavoinut telepaattisesti mielenkiintoisen näkökulman. Kun
ihminen rukoilee halua, niin rukoilee halua ja se vie kohteen
kauemmaksi.
Rukouksen ja meditaation syvin olemus on olla
hetki Luojan kanssa. Tapahtumaa edesauttaa suuresti, jos ensiksi
hetkeksi virittäytyy asiaan, esimerkiksi kuuntelemalla kohottavaa
musiikkia, keskittymällä hetkeksi ikoniin tai henkiseen tauluun jne.
Mielikuva on kutsu ja toteutukseen pyrkivä voima. Rakkaus ja
kiitollisuus ovat kohottavia ja yhdistäviä voimia. On keskeistä
huomata, että rakkaudellinen rukous ja keskittyminen hetkeksi
kohottavaan tauluun jää vaikuttamaan mieleen positiivisesti koko
loppuelämäksi. Meditaatiossa ajatuksia tulee ja menee, mutta niihin ei
saisi takertua. Koko elämä on Luojan läsnäoloa ja vastaavasti koko
elämän voi muuttaa Luojaläheiseksi meditaatioksi.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com