Elämää
ohjaavat Luojan aineelliset ja henkiset lainalaisuudet. Kun
ihminen syö ruokapalan, niin hyvin monimutkaiset tapahtumat
muuttavat sen kehon voimavaraksi, vaikka ihminen ei ole niistä
tietoinen. Vastaavasti henkinen kehitystapahtuma etenee
sopivalla elämäntavalla automaattisesti tsakrojen
aktivoitumisena ja herkkyyden sekä tietoisuuden kohoamisena.
Uskonnollisia kirjoja on kymmeniä tuhansia.
Jokainen kirjoittaa omien ajatuksiensa värittämänä. Asian ydin
pelkistyy Jeesuksen ohjeissa Vuorisaarnassa. Jeesus korosti, että
Taivasten Valtakunta on sisäisesti teissä ja kehotti kokemaan Tämän
ensimmäiseksi. Näin Jeesuksen mukaan ihminen onkin kaiken aikaa
taivaassa Luojan rakkaudellisessa läsnäolossa tiedostamatta asiaa.
Mitä ihminen ei tiedosta, niin sitä ei ole omassa todellisuudessa.
Esimerkiksi jos toinen kertoo kuulleensa loistavan musiikkikappaleen,
niin asiasta voi keskustella loputtomasti, mutta omaksi
todellisuudeksi musiikkikappale tulee vasta kun sen on kuullut. Jeesus
kehotti pyrkimään Luoja-, taivaskokemukseen ensimmäiseksi.
Avataara Amman mukaan Jumala on kaiken läpäisevä
tietoisuus. Kaikki tapahtuu Tämän Mielessä. Avataara Amma tuo esiin
näkemyksen, että jos ihminen ajattelee, keskittyy Jumaluuteen, jolla
on muoto, niin ihminen kohtaa ensimmäiseksi Jumaluuden muotona, jos
keskittyy Jumaluuteen, jolla ei ole muotoa, niin taivaskokemus on kuin
sulautuminen tietoisena rakkauden, autuuden, valon mereen, suureen
tietoisuuteen. Avataara Amman mukaan jokaisen on mahdollista kokea
Luoja-, taivaskokemus maallisen elämän aikana.
Tähän liittyy mielenkiintoinen yksityiskohta.
Materialististen psykiatrien on mahdotonta hyväksyä Jeesuksen sanoja:
"Minä ja Isä olemme yhtä". Rakkaudessa ihminen yhtyy rakkauden
kohteeseen kokien yhteyden. Jokaisen ihmisen on mahdollista kokea
yksiselitteinen Luoja-, taivaskokemus ja todeta saman, minkä Jeesuskin
totesi.
IHMISESSÄ ON KAKSI PERSOONALLISUUTTA, MIELTÄ.
TÄMÄ SUUREMPI ON LUOJA
Carl G. Jung toi esiin kirjassaan ("Symbolit
piilotajunnan kieli" Otava, 2003), että ihmisessä on kaksi
persoonallisuutta, mieltä. Tämä suurempi on Luoja (Itse, Kristus).
Jungin mukaan tämä voidaan koska tahansa todistaa. Jung perusti asian
80000 unen aineistoon. Jung toi esiin kollektiivisen piilotajunnan
käsitteen, missä kaikki tapahtuu ja kaikki ovat yhteydessä toisiinsa.
Jungin mukaan ihmisen pitäisi elää kahdessa
todellisuudessa samanaikaisesti ollen tarkkaavainen, mitä huomioita ja
rakkaudellisia, yleviä virikkeitä saa Luojaltaan. Jungin mukaan tämä
yhteys sisäiseen Itseen ei siis tarkoita subjektiivisten ajatusten
pohtimista. Ihminen joutuu tavallisen ulkoisen elämän lisäksi
jännittävään sisäiseen seikkailuun ja vapautuu kaikista epäilyistä
sisäisen Itsen suhteen ja kokee suuren onnen ja elämäntarkoituksen.
Ihmisen itsensä pitää tässä asiassa aktivoitua, muutoin Luojan
läsnäolo voi jäädä vain piileväksi mahdollisuudeksi.
Jungin mukaan tietoinen yhteys oman psyykkisen
ytimen kanssa alkaa usein persoonallisuuden haavoittumisella. Tämä on
kutsu, vaikka sitä ei sellaiseksi tiedosteta. Ihminen kokee, että oma
halu tai tahto on estetty ja tavallisesti tämä este projisoidaankin
johonkin ulkopuoliseen, olosuhteisiin tai ihmiseen. Ihmisen pitäisi
kääntyä suoraan ”pimeyttä” tai pelkoa kohti ja tällä tavalla
selvittää, mitä sisäinen Itse ihmiseltä haluaa, mikä on salainen
tavoite. Tässä sisäisen Itsen lähettämät unikuvasymbolit ovat
keskeisiä, koska kysymys on uusista ratkaisuista, mihin vanhat
ajatukset eivät sisällä vastausta tai ratkaisumallia. Joskus prosessi
alkaa oivalluksista tarpeesta itsekasvatukseen.
IHMISELLÄ ON VAIN TÄMÄ NYKYHETKI
Jos ihminen uppoutuu vanhoihin ajatuksiin, niin
oma ajatuskupla sulkee kaiken muun pois. Jokaisen tuli elää tietoisena
nykyhetkessä valmiina havainnoimaan ja kokemaan elämää, kuten luonnon
kauneutta, lintujen laulua, vastaamaan toisen hymyyn jne. Elämä on
Luojan lahja ihmiselle, jotta tämä kehittäisi hienovarista sielullista
herkkyyttään. Ihmisyydessä onkin kysymys ymmärtämisestä ja
tiedostamisesta. Neale Walsch kanavoi kirjoissaan, että syntymällä
ihmiseksi on tapahtumaketjussa, missä oma Luojayhteys pitäisi
tiedostaa enemmin tai myöhemmin. Tähän Jeesuskin kehotti pyrkimään
ensimmäiseksi. Jos umpioi mielensä maallisuuteen ja maallisiin
mielipiteisiin takertuneilla ajatuksilla, niin elämä valuu mitä
suuremmassa määrin ohi huomaamatta.
Ihminen elää maallisen elämän vastakkaisten
voimien välissä. Näin ihminen voi täyttää mielensä kielteisillä
mielikuvilla tai Luojan rakkaudellisella läsnäololla. On keskeistä
huomata, että mielikuva on toteutukseen pyrkivä voima ja jokainen
näkee elämän ajatuksiensa värittämänä.
KUN SIELU AKTIVOITUU IHMISESSÄ, NIIN HAITTAAVA
HENKINEN PAINOLASTI TYÖNNETÄÄN TIETOISUUTEEN KÄSITTELYÄ VARTEN
Kun ihmisen tietoisuus, herkkyys, värähtely
nousevat, niin silloin tullaan vastaavassa määrin tietoiseksi omasta
kielteisyydestä, pimeistä pahantahtoisista ajatuksista, harmituksista,
kaltoinkohtelusta jne. Tällöin puhutaan myös varjosta (Doppelgängeristä,
paholaisesta, kynnyksenvartijasta). Ihminen on tehnyt tämän omaksi
todellisuudekseen ajatuksillaan, tunteillaan ja teoillaan. Tällöin
mukana voi olla myös edellisen elämän painolastia. Minä ja
"paholainen" ovat erilliset, samantapaisesti kuten ajatus ja tunne
ovat toisiinsa.
Rudolf Steiner on korostanut kirjassaan
(”Henkisen Tiedon Tie”) tämän olevan karmallinen, astraalinen
tilikirja hyvässä ja pahassa. Tätä ihminen kantaa tietämättään
näkymättömänä mukanaan. Tähän liittyy myös muisto edellisistä
elämistä. Osa selvänäkijöistä näkee toisen "paholaisen". Henkisessä
kehityksessä se muuttuu enemmän ihmistä muistuttavaksi. Ihminen voi
tulla siitä tietoiseksi sattumanvaraisesti. Tällöin kokemus kuvataan
yleensä pelottavana harhanäkynä tai paholaisen kohtaamisena. Usein
pitkään marihuanaa käyttäneet aavistavat tai tulevat jollakin tavalla
tietoiseksi lähellä olevasta ”vainoojasta”.
Asian voisi ilmaista myös siten, että henkisessä
kehityksessä Sielu työntää vanhoja tukkeumia pois käsittelyä varten.
Nämä estävät henkisen värähtelytason nousua. Tällöin pelkkä ajattelu
ei riitä. Harmitukset, pelot ja vastaavat pitää sanoa ääneen tai
kirjoittaa jne. Varsinkin alkaessa meditoida mieleen tulee vanhoja
"tukkeumia", jotka jo luuli unohtaneensa.
Ihmisen pitäisi päästä tasapainoon omien
kielteisten pyrkimyksien ja voimien kanssa jalostamalla ne
hyväntahtoisiksi ajatuksissa, sanoissa ja teoissa, kuvaannollisesti
miekat taotaan auroiksi.
ORTODOKSEILLE ON SUURIN ONNI JA AUTUUS PYHÄN
HENGEN JA KRISTUKSEN KOKEMINEN, TÄHÄN PYRITÄÄN HENGELLISYYDEN AVULLA
Keskisuomalaisessa oli 24.12.2018 pappismunkki
Mikaelin haastattelu. Tässä hän kiinnitti huomiota: "Munkkien ja
muiden ortodoksien kutsumus on pyrkiä yhteyteen Jumalan kanssa, antaa
tilaa Jumalan tahdolle ja läsnäololle. Isä Mikaelin mukaan Jumalan
läsnäoloa ihmisessä ei kuitenkaan yleensä itse huomaa. Sen sijaan muut
huomaavat, että toinen ihminen alkaa huokua Jumalan hyvyyttä ja
rauhaa. Sellaisen ihmisen lähellä tulee rauhallinen olo, valon tuntu.
- Kun valon määrä lisääntyy ihmisessä, hän myös itse näkee selvemmin,
mitä vielä puuttuu siitä, että olisi lähempänä Jumalaa."
"Ortodoksisuuden arvoitukset avautuvat isä Mikaelille parhaiten
mystiikan, taiteen, runojen, kirkkolaulujen ja ikonien kautta."
On hyvin inhimillistä suhtautua uskonnollisiin
asioihin vain ulkokohtaisesti eli järkeilemällä ja pohtimalla. Kun
ihminen ymmärtää sisimmissään, että jokin asia on arvokas ja
todellinen, niin siitä huolimatta se työnnetään johonkin mielen
sopukkaan ja unohdetaan sinne. Joskus voidaan hetki miettiä, että
olipa erikoinen kokemus. Usein ajatellaan, että henkisille asioille
voi antaa huomiota joskus tulevaisuudessa paremmalla ajalla.
Henkisesti arvokkaaseen ja kehittävään tapahtumaan, kokemukseen tai
Luojan ylevään huomioon pitäisi suhtautua nykyhetkeen liittyvänä
aktivoivana asiana.
Kaikki inhimillinen hetki hetkeltä kehittyy tai
taantuu, myös oma Luojayhteys. Henkissielullisesti Luoja on lähempänä
kuin oma hengitys. Luoja ei pakota ihmistä tahtoonsa. Avataara Amma
korostaa, kun ihminen lähestyy Luojaa yhden askeleen, niin Tämä
lähestyy sata askelta. Mutta pitäisi astua tämä pieni oma liikahdus.
Henkissielullisesti ihmisen elämä, tajunta ja näin
ajattelumahdollisuus tulevat Luojan huomiosta Tämän (hindulaisuudessa
monadin) energiavirrasta. Joogassa on kuvattu selvänäköisesti näitä
energiavirtoja. Ilman tätä Luojan huomiota ihminen on pelkkä kuori.
Kymmenet miljoonat ihmiset ovat kokeneen kehosta
irtautumisen. Tällöin henkinen ihminen on liikkunut ajatukset voimalla
ja huomannut, ettei keho ajattele, vaan se on pelkkä kuori. Tähän
kokemukseen liittyy yleisesti kuolemapelon menettäminen. Ihmiset
muistavat tämän kokemuksen yksityiskohtaisesti koko elämän. Jotkut
kokevat kehosta irtautumisen useamman kerran elämänsä aikana tehden
mielenkiintoisia havaintoja esimerkiksi naapurihuoneistosta.
SUURIN ONNI JA AUTUUS ON OMAN LUOJAYHTEYDEN
KOKEMINEN
Ihminen on sekä etsijä että etsinnän kohde, etsii
jotakin, joka ihmisellä jo on. Onnellisuutta pyritään etsimään usein
itsensä ulkopuolelta. Kaikki pyrkimykset etsiä maallista onnea ovat
kuitenkin harharetkiä, sillä se mitä ihminen etsii on sisimmässäsi.
Neale Walschilta on seitsemän suomenkielistä
kirjaa, joissa hän on käsitellyt telepaattisesti Luojan ja ihmisen
suhdetta sekä kommunikointitapoja. Esimerkki kirjasta "Yhteys
Jumalaan": "Pitäisi tehdä kaikki tarvittava: - mietiskelemään,
liikkumaan, rukoilemaan, lukemaan, kirjoittamaan, kuuntelemaan
musiikkia, mikä tahansa mikä toimii – sytyttääkseen tietoisuutenne
uudelleen joka päivä. Silloin olette korkeimmassa pyhässä paikassa.
Koette autuuden tunteen ja ajattelette itsestänne ja muista ja koko
elämästä hyvää.”
Toisena esimerkkinä kirjasta "Huomisen Jumala"
(WSOY, 2005): Jokaisen sisällä on lähde, kysy ja mene sisimpääsi,
tutkistele asioita sydämessäsi, sieltä löytyy vastaukset, ilo, rauha
ja rakkaus. Suurempi sinä voi eriytyä pienestä itsestäsi ja puhua
sinulle, samalla paljastaen totuutta olemassaolostasi. Jumalallinen
virike palvelee ensin elämää, ennen pientä itseä. Olisi hyvä palvella
elämää kaikessa mitä ajattelee, sanoo ja tekee. Olisi hyvä kysyä
edistääkö ajatus elämää vai tuhoaako se sitä.
Neale Walschilla on mielenkiintoinen toteamus
ensimmäisen kirjansa esipuheessa: "Tiedän nyt että kaikki mitä
elämässäni on ollut on tullut Jumalalta."
Jokaisen ihmisen elämä etenee vapaan tahdon
mukaisena omien ajatuksien johdattama. Tähän liittyen ihminen voi
joutua tilanteisiin, mitä ei missään haluaisikaan.
"Emmanuelin kirjassa" kuvataan kuinka Pat
Rodegast näki meditatiivisessa tilassa edessään rakkautta säteilevän
valo-olennon, jonka kanssa keskusteli. Kirja kirjoitettiin näistä
suoranaisista keskusteluista. Tässä kirjassa korostetaan, että kaikki
ihmiset ovat kanavia. Kaikki ihmiset osaavat kuunnella sydäntään.
Tärkein opettajasi on intuitiivinen tietosi. Samassa kirjassa
neuvotaan suhtautumaan henkiseen opastukseen seuraavasti: "Teidän on
pantava se koetukselle. Tarkistettava se. Kuultava mitä sanotaan ja
annettava lopulta sydämenne, oman sisäisen viisautenne, intuitionne
olla tuomarina. Älkää hyväksykö mitään mikä ei kuulosta oikealta.
Tästä vastuusta ei pidä koskaan luopua."
Apostoli Paavali antoi hyvin samantapaisen
ohjeistuksen eli henkiä pitää koetella ja pitää se, mikä on hyvää.
Hedelmistä puu tunnetaan.
IHMISEN TULISI OLLA HUOLELLINEN JOKAISESTA
AJATUKSESTA, MINKÄ HYVÄKSYY MIELEENSÄ
Ihmisen tulisi olla huolellinen jokaisesta
ajatuksesta, minkä hyväksyy mieleensä. Mieli pystyy virittäytymään
melkein mihinkä tahansa toteuttaen sokeasti ajatuksia käskysanoina.
Ajatuksella on valtava voima, jopa maalliset näköhavainnot muuttuvat
ensin ajatuksiksi, mitä vasta havaitaan. Omat ajatukset muodostavat
suodattimen, minkä läpi maallisetkin havainnot menevät. Jokainen
näkeekin maailman ajatuksiensa mukaisena. Hypnoosikokeissa tulee hyvin
esiin, kuinka virheelliset ajatukset harhauttavat minää mielen avulla.
Esimerkiksi ihminen voi kuvitella olevansa hengenhädässä oleva hiiri,
joka juoksee kissaa pakoon ja samalla ihmetellä, kuinka katsomo
nauraa, vaikka toisella on suuri hätä.
Vastaavasti jos ihminen epäilee tai pitää
Luojakokemusta mahdottomana, niin omat ajatukset tekevät esteen, minkä
läpi on hyvin vaikeata havaita tai kokea ajatuksiensa vastaista.
Luoja-, taivaskokemus voi olla myös hyvin lyhytaikainen, esimerkiksi
1-2 sekuntia, mutta tämä poistaa kuolemanpelon ja antaa ymmärryksen
ihmisen henkisestä olemuksesta.
Ihminen ei saisi tehdä itselleen ajatusesteitä
ennakkoehdoilla ja odotuksilla. Ihminen on usein liian vaativainen
itselleen. On keskeistä huomata, ettei kukaan ihminen ole täydellinen
ja mitä enemmän henkisesti kehittyy niin sitä enemmän huomaa
kehittymisen tarvetta. Luoja lähestyy ihmistä haluamallaan tavalla ja
haluamallaan hetkenä. Keskeistä on päämäärätietoinen pyrkimys. Jeesus
kehotti, että Luojaa pitäisi lähestyä lapsen kaltaisesti eli
vilpittömästi ja luottavaisesti.
VUORISAARNASSA JEESUS KUVAA JUMAN TAHDON
IHMISYYDEN MALLIKSI, MIKÄ JOHTAA MYÖS AUTOMAATTISESTI LUOJA-,
TAIVASTIETOISUUTEEN
Vuorisaarnassa Jeesus välitti Jumalan tahdon
kuvaten jokaiselle tarkoitetun ihmisyyden hyvätahtoisen elämäntavan,
missä huomioidaan elämän ja toisten auttaminen. Tässä korostuu
hyväntahtoinen, inhimillinen ihmisyyden elämäntapa, elämän ja toisten
auttaminen, mielen hallinta, rukous sekä pyrkimys totuudellisuuteen ja
henkisiin kokemuksiin, tietoiseen Luoja-, taivaskokemukseen. Ei saisi
tehdä mitään sopimatonta tai toista vahingoittavaa. Tämä elämäntapa
johtaa ihmisen automaattisesti myös tietoiseen Luojayhteyteen.
USKONNOLLINEN MEDITAATIO JA RUKOUS OVAT YKSI JA
SAMA. OLLAAN KIITOLLISELLA MIELELLÄ HETKI LUOJAN RAKKAUDELLISESSA
LÄSNÄOLOSSA
Jeesuksen kuvaamassa elämäntavassa korostetaan
omia pyrkimyksiä, pyritään tietoiseen Luojayhteyteen. Jeesuksen
viitoittamassa elämäntavassa painotetaan rukousta, pyrkimystä mielen
hallintaan ja sen suuntaaminen Luojaan sekä hyväntahtoisuuteen. Jeesus
rohkaisi "etsivä löytää, kolkuttavalle avataan".
Raamatussa lukee, että ihminen luotu Jumalan
kuvaksi, rakkausolennoksi. Rakkausolentona ihmisen tulisi rakastaa
Luojaa, itseään sekä lähimmäisiään, mikä johtaa ihmisen henkiseen
eheytymiseen oman henkisen olemassaolon tiedostamiseen eli
yksiselitteiseen tietoiseen Luojakokemukseen. Jeesus kuvasi käytännön
esimerkein, kuinka rakkaudellisuus ilmenee maallisessa elämässä.
JEESUKSEN HENGELLISET KEHOTUKSET EIVÄT SOVI
LUTERILAISEN KANSANKIRKON OIKEAOPPISUUTEEN
Uskonto-opillisesti on mielenkiintoista, että
ortodokseille hengellisyys on luonnollinen osa kirkollista toimintaa.
Mutta protestanttinen kirkko, aina Lutherista asti, on suhtautunut
henkisiin kokemuksiin, jopa mystiikassa Kristuksen kokemiseen
kielteisesti, koska tämä vaarantaa vanhurskauttamisoppia sekä
kirkkoyhteisöä (Otavan iso tietosanakirja). Kirkkoherra Voitto Viro
tuo kirjassaan "Sielu on suunnaton ihme" syyn protestanttien
kielteiseen suhtautumiseen mystiikassa Luojansa kohtaamisesta:
"ihmisen syntisyys ja vanhurskauttamisopin perusteet vaarantuvat".
Luterilainen kansankirkko "vannoo" Jeesuksen
nimeen, mutta Jeesuksen kehotukset hengelliseen uskonnollisuuteen,
henkisiin kokemuksiin jopa Pyhän Hengen ja Kristuksen kokemiseen
pyritään torjumaan kirkon "oikeaoppisuudella". Tämän kansankirkon
ankean asenteen sai aikanaan kohdata myös kirkon sisältä syntynyt
Nokia Missio herätysliike.
VAPAA TAHTO VOI OLLA HENKINEN ANSA
Vapaa tahto voi olla myös ansa. Ihminen voi
eristää Luojan ajatuksillaan huomaamattaan tai tietoisesti. Luoja on
kuitenkin kaiken aikaa lähellä ihmistä, lähempänä kuin oma hengitys,
mutta on olennaista ottaa Luoja huomioon elävänä todellisuutena ja
kutsua mukaan elämäänsä. Avataara Amma suosittelee kaiken tekemistä
yhdessä Luojansa tai mestarinsa kanssa ja Hänelle. Asian voisi
ilmaista myös siten, mitä enemmän korkeampi minä, Sielu voi ilmentyä
ihmisessä ja ihmisen kautta, niin sitä läheisempi on Luojayhteys.
Markku Jyväkorpi
www.rajatieto.com